Megbízható, felelősségteljes könyvelő és könyvelés Budapest és környékén

5 hasznos információ a megőrzési időről

 
Sűrűn feltett kérdésnek számít, hogy egy vállalkozásnak mennyi ideig kell megőriznie a különböző bizonylatokat, szerződéseket és egyéb hivatalos iratokat, ám a kérdésre adott válasz nem mindig egyértelmű. Éppen ezért igyekeztünk összegyűjteni 5 hasznos információt a témában!

1.Milyen típusú iratokat kell megőrizni?

Az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény 178.§-ának 14. pontja értelmében irat, a jogszabályban meghatározott bizonylat, a könyvvezetésről szóló jogszabályokban előírt könyvek, nyilvántartások, továbbá a tervek, szerződések, levelezések, nyilatkozatok, jegyzőkönyvek, határozatok (végzések), számlák és más kivonatok, igazolások, tanúsítványok, köz- és magánokiratok, azok megjelenési formájától függetlenül. Az elektronikus formában kiállított bizonylatokat pedig elektronikus formában kell megőrizni.
 
Tehát lényegében majdnem minden iratot meg kell őrizni, amiből egy cég könyvelése összeáll:
  • számlák,
  • bizonylatok,
  • szerződések,
  • határozatok,
  • nyilvántartások,
  • nyilatkozatok,
  • igazolások,
  • jegyzőkönyvek,
  • bankkivonatok,
  • könyvek,
  • kivonatok,
  • tanúsítványok,
  • tervek, stb.

2.Hány évig kell az iratokat megőrizni?

Az iratokat az adó megállapításához való jog elévüléséig kell az adózónak megőrizni, vagyis halasztott adó esetén a halasztott adó esedékessége naptári évének utolsó napjától számított 5 évig kell megőrizni, méghozzá olyan formában, hogy segítségükkel megállapítható és ellenőrizhető legyen az adó alapja, összege. Ez az 5 év azonban kicsit megtévesztő lehet, mert nem konkrétan 5 évről van szó, hanem valójában 6 évről, hiszen az önellenőrzés is bevallás, így a benyújtás éve + 5 év a megőrzési idő, természetesen az önellenőrzési nyilvántartást és annak összes bizonylatát is meg kell őrizni. A számviteli törvény még ennél is szigorúbb, ugyanis a számviteli bizonylatokat főszabály szerint 8 évig kell megőrizni. Bérszámfejtés, bérszámfejtés profin!

3.Hol kell tárolni az iratokat?

Általában a vállalkozás székhelyén, de előfordulhat, hogy nem ott, hanem egy másik helyszínen tárolják az iratokat, de ezt a tényt mindenképpen be kell jelenteni a NAV-nál. Megengedett, hogy egyes iratok átmenetileg a könyvelőnél tárolódjanak, de ha az adóhatóság kéri a vállalkozótól ezek bemutatását, akkor 3 munkanap áll rendelkezésre, hogy az átszállítás megtörténjen.

4.Mi történik az iratokkal, ha megszűnik a vállalkozás?

Egy vállalkozás a megszűnése esetén sem mentesül a megőrzési kötelezettség alól.
  • Ha jogutód nélkül szűnik meg a vállalkozás, akkor a felszámoló vagy a végelszámoló feladata, hogy az iratokat megőrizze.
  • Ha jogutódlással szűnik meg a vállalkozás, akkor a jogutód kötelezettsége, hogy az iratokat megőrizze, a könyvelőre nem háríthatja ezt a feladatot.

5.Mire számíthatunk, ha nem őrizzük meg az iratokat kellő ideig?

Bírságra, így a vállalkozóknak mindig érdemes kikérni a könyvelőjük véleményét, mielőtt bármilyen iratot kiselejteznének. Könyvelés profin! könyvelés Budapesten!

Szeged könyvelő, könyvelés árak!

Autómentés profi szakemberekkel! Autómentés külföldön is! Autómentés külföldön kedvező autómentés árakon! Obsessive fehérneműerotikus fehérnemű, szexi fehérnemű itt!