
Sűrűn feltett kérdésnek számít, hogy egy vállalkozásnak mennyi ideig kell megőriznie a különböző bizonylatokat, szerződéseket és egyéb hivatalos iratokat, ám a kérdésre adott válasz nem mindig egyértelmű. Éppen ezért igyekeztünk összegyűjteni 5 hasznos információt a témában!
1.Milyen típusú iratokat kell megőrizni?
Az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény 178.§-ának 14. pontja értelmében irat, a jogszabályban meghatározott bizonylat, a könyvvezetésről szóló jogszabályokban előírt könyvek, nyilvántartások, továbbá a tervek, szerződések, levelezések, nyilatkozatok, jegyzőkönyvek, határozatok (végzések), számlák és más kivonatok, igazolások, tanúsítványok, köz- és magánokiratok, azok megjelenési formájától függetlenül. Az elektronikus formában kiállított bizonylatokat pedig elektronikus formában kell megőrizni.Tehát lényegében majdnem minden iratot meg kell őrizni, amiből egy cég könyvelése összeáll:
- számlák,
- bizonylatok,
- szerződések,
- határozatok,
- nyilvántartások,
- nyilatkozatok,
- igazolások,
- jegyzőkönyvek,
- bankkivonatok,
- könyvek,
- kivonatok,
- tanúsítványok,
- tervek, stb.
2.Hány évig kell az iratokat megőrizni?
Az iratokat az adó megállapításához való jog elévüléséig kell az adózónak megőrizni, vagyis halasztott adó esetén a halasztott adó esedékessége naptári évének utolsó napjától számított 5 évig kell megőrizni, méghozzá olyan formában, hogy segítségükkel megállapítható és ellenőrizhető legyen az adó alapja, összege. Ez az 5 év azonban kicsit megtévesztő lehet, mert nem konkrétan 5 évről van szó, hanem valójában 6 évről, hiszen az önellenőrzés is bevallás, így a benyújtás éve + 5 év a megőrzési idő, természetesen az önellenőrzési nyilvántartást és annak összes bizonylatát is meg kell őrizni. A számviteli törvény még ennél is szigorúbb, ugyanis a számviteli bizonylatokat főszabály szerint 8 évig kell megőrizni. Bérszámfejtés, bérszámfejtés profin!3.Hol kell tárolni az iratokat?
Általában a vállalkozás székhelyén, de előfordulhat, hogy nem ott, hanem egy másik helyszínen tárolják az iratokat, de ezt a tényt mindenképpen be kell jelenteni a NAV-nál. Megengedett, hogy egyes iratok átmenetileg a könyvelőnél tárolódjanak, de ha az adóhatóság kéri a vállalkozótól ezek bemutatását, akkor 3 munkanap áll rendelkezésre, hogy az átszállítás megtörténjen.4.Mi történik az iratokkal, ha megszűnik a vállalkozás?
Egy vállalkozás a megszűnése esetén sem mentesül a megőrzési kötelezettség alól.- Ha jogutód nélkül szűnik meg a vállalkozás, akkor a felszámoló vagy a végelszámoló feladata, hogy az iratokat megőrizze.
- Ha jogutódlással szűnik meg a vállalkozás, akkor a jogutód kötelezettsége, hogy az iratokat megőrizze, a könyvelőre nem háríthatja ezt a feladatot.
5.Mire számíthatunk, ha nem őrizzük meg az iratokat kellő ideig?
Bírságra, így a vállalkozóknak mindig érdemes kikérni a könyvelőjük véleményét, mielőtt bármilyen iratot kiselejteznének. Könyvelés profin! könyvelés Budapesten!
Szeged könyvelő, könyvelés árak!
Autómentés profi szakemberekkel! Autómentés külföldön is! Autómentés külföldön kedvező autómentés árakon!