Megbízható, felelősségteljes könyvelő és könyvelés Budapest és környékén

3+1 könyvelési feladat, amit végezz el még decemberben

3+1 teendő, amit a könyvelővel érdemes átbeszélni:
 

1.Partner check

Ezt a kötelező feladatot lényegében nem decemberben kell elvégezni, hanem mindig, amikor egy új partnerrel kapcsolatot létesítünk: még a szerződés aláírása előtt érdemes utánanézni az interneten fellelhető magyar információs szolgálatok segítségével, hogy az adott cég ’’rendben van-e’’.

Hogyha úgy érezzük, hogy év közben ezen feladatot slendriánul végeztük el, akkor legalább az év utolsó napján szánjunk egy kis időt azon partnereink felülvizsgálatára, akiktől számlát fogadunk be, hiszen mindez az ÁFA levonási jogunk biztosítása miatt rendkívül fontos. Csekkoljuk le a partner cégadatait, székhelyét, adószámát, tevékenységi körét, tisztségviselők körét, mérlegadatait, illetve azt, hogy áll-e végrehajtás alatt, stb.

2.Cégpénztár check

Két dolgot mindenféleképpen érdemes elkerülni: az egyik a negatív, a másik a túl magas pénztáregyenleg.

  • Persze a negatív pénztáregyenleg jobb esetben eleve nem alakul ki, hiszen a cégvezetőnek az előírásoknak megfelelően folyamatosan nyilvántartást kell vezetnie a pénzmozgásairól, s hogyha ezt megfelelően végzi, akkor tisztán látszódik, hogyha esetleg pénzhiány esete áll fent és ekkor rögtön tud intézkedni. Tehát ennek megfelelően nem alakulhat ki év végén negatív pénztáregyenleg, hiszen a cég nem költ többet a házipénztárból, mint amekkora bevételre szert tesz. A készpénzes pénzmozgásról egyébként nemcsak ezért szükséges nyilvántartást vezetni, hanem már csak azért is, mert ennek hiányát a NAV akár fél millió Forintos bírsággal is büntetheti. Ha mégis kialakul a negatív pénztáregyenleg, akkor e miatt a könyvelés automatikusan tagi kölcsönt tehet a könyvelésünkbe, ami nem feltétlenül szerencsés (főleg gyanús lehet az évek óta csak a tagi kölcsönökből működni képes vállalkozás), ezért okvetlenül tartózkodjunk a túlköltekezéstől az év egészében és egy bonyodalommal kevesebb lesz év végén!
  • A magas pénztárállomány szintén nem üdvözítő jelenség, ezért az év vége előtt mindenféleképpen vizsgáljuk meg, hogy van-e magas pénztáregyenlegünk, van-e magas tagi kölcsön állományunk. Ha van, akkor oldjuk meg mihamarabb, mert a NAV ebben is számtalan kivetnivalót találhat. Ezen kívül további negatívuma a magas pénztárállománynak, hogyha esetleg valamire szeretnénk fizetési haladékot vagy részletfizetést kérni, akkor nagy valószínűséggel nem fogjuk megkapni a magas pénztárállományra hivatkozva, ami minden bizonnyal nem fog jól esni.

3.Elhatárolás check

Év végén szükséges áttanulmányoznunk, hogy melyek azok a tevékenységek, melyeknek a teljesítése át fog nyúlni jövőre, de a kifizetése már idén megtörtént/meg fog történni, vagy éppen fordítva: a teljesítés idén végbemegy, de a kifizetés csak jövőre fog lezajlani. Ezek fennállása esetén lényegbevágó az elhatárolás, főleg amiatt, hogy ezen tételek növelhetik vagy csökkentik a társasági adóalapot.

4.Nyereség/veszteség check

Nem mondunk újat azzal, hogy a vállalkozások legfőbb célja a lehető legnagyobb nyereség elérése, éppen ezért minden vállalkozás az év minden napján arra törekszik, hogy a lehető legnagyobb bevételre tegyen szert. Ebből kifolyólag nem szerencsés, hogyha egy régóta működő cég több éven át veszteséges vagy jövedelemminimalizáló tevékenységet folytat, hiszen egyrészt mindez nem jövedelmező, másrészt így felkeltheti a NAV érdeklődését.

Tehát minden szempontból úgy járunk a legjobban, hogyha a jövedelemminimum feletti nyereséget produkálunk. Ezt is tartsuk szem előtt még az év végén. Bérszámfejtés Budapest területén.